Start Artikelen Sustainable Dancefloor

"HOEVEEL MUZIEK ZIT ER IN EEN DANCEFLOOR?"

Stroom opwekken met je beste moves. Het idee achter de duurzame dansvloeren van Sustainable Danceclub is even simpel als aansprekend: zet de energie van een dansende menigte om in elektriciteit. Maar een goed idee levert niet automatisch een goed bedrijf op. Eigenaar en oprichter Michel Smit en zijn accountant Chris Timman vertellen er meer over. 

Hoe is het idee voor de duurzame dansvloeren geboren? Michel Smit: “Ik wil dingen opzetten die er nog niet zijn, antwoord geven op een vraag die nog niet gesteld is. Sustainable Danceclub begon niet met een technische vondst of een directe vraag. We vroegen ons gewoon af hoe een disco milieuvriendelijker zou kunnen. 

Al brainstormend ontstond het idee om gebruik te maken van de energie van mensen op de dansvloer. We keken dus niet naar wat minder of efficiënter kon, maar naar wat er al was en hoe we daar meer uit konden halen. Dat het een goed idee was, zagen we meteen. Maar dan ben je er nog niet. De ontwikkeling van de vloer, van idee tot eerste prototype, duurde ongeveer twee jaar. Een student van de TU Delft heeft het concept uitgewerkt en daar hebben wij weer op verder gebouwd.”

Lees dit verhaal verder

"een goed idee levert niet automatisch een goed bedrijf op"

de overheid stond voor 75% garant

Het ontwikkelen van een nieuw product kost geld

Hoe kwamen jullie aan de financiën?

Chris Timman: “Er zijn verschillende investeerders gevonden. Het is dan zaak om alles goed af te bakenen. Dat betekent uitgebreide overeenkomsten waarin precies staat wie wat doet. Wat zijn de rechten en de plichten? Wat gebeurt er als iemand wegvalt?

Natuurlijk vraag je jezelf dan weleens af waarom je in het begin direct zoveel moet vastleggen, maar later kan het je enorm veel gedoe schelen. Ik heb hierin geadviseerd.” Michel Smit: “Daarnaast kregen we van SenterNovem (een agentschap voor innovatie en milieu van het ministerie van Economisch Zaken red.) het label ‘technostarter’. Daardoor konden we makkelijker een lening krijgen bij de bank. De overheid stond voor 75% garant, dus het risico voor de bank was laag.” 

Hoe is het bedrijf gegroeid?

Michel Smit: “Nog voordat het eerste prototype werkte, hadden we al aanvragen voor de dansvloer. Nu krijgen we zo’n twee aanvragen per dag. We hebben op zeker 300 evenementen gestaan, van festivals tot bedrijfsfeesten.

De grootste merken weten ons te vinden. Onze vloeren lagen op evenementen van CocaCola, Disney, Philips en Heineken.We hebben nu acht man in dienst en we draaien een omzet van een miljoen.” Chris Timman: “De eerste jaren draait het vooral om het creëren van een basis, om het genereren van omzet. Nu zijn ze op een punt waarop omzet niet meer de hoofdmoot is, maar het resultaat ook gaat tellen.

Jammer genoeg zit het economische tij niet mee. Door de crisis is de terugverdientijd langer. Uitgroeien tot een speler van betekenis is iets wat nu waarschijnlijk zo'n vijftien jaar zal duren. In economisch betere tijden had het wellicht in vijf jaar gekund.”

Lees dit verhaal verder

"voor moeilijke internationale vraagstukken schakel ik derden in"

Wat is de rol van de accountant?

Chris Timman: “Michel en zijn team stellen eens per kwartaal een begroting op. Ik kijk of die wel correct is opgesteld. Zijn de aannames niet te positief? Zijn er misschien investeerders nodig en zo ja, waar vinden we die? Ook heb ik een rol in de contacten met de aandeelhouders. Hoe krijgen de geldschieters de informatie die ze willen? Hoe presenteren we de cijfers zo transparant en duidelijk mogelijk.

Op fiscaal gebied doen we de basics, zoals vennootschapsen omzetbelasting. Voor moeilijke internationale vraagstukken schakel ik derden in. Verder krijg ik regelmatig vragen over juridische aspecten, bijvoorbeeld over contracten. Als het een simpele vraag is, kan ik daar antwoord op geven, maar anders verwijs ik door naar de juiste specialist. Tot slot geef ik ook privéadvies. Onder meer over de toekomst. Ik weet dat Michel erover denkt om ooit te verhuizen naar Curaçao. Hoe pak je zoiets aan? Waar moet je op letten?”

Michel Smit: “De kern van Chris' werk is toch wel de administratiestructuur. Van daaruit stelt hij rapportages op. Dat gaat steeds scherper en actueler. In plaats van jaarrapportages werken we nu al met kwartaalrapportages.”

Blijft Sustainable altijd bij dezelfde accountant?

Michel Smit: “Een tijdje terug hebben we nagedacht over een vestiging in Amerika. Mede vanwege de kosten hebben we daarvan afgezien. Maar als het was doorgegaan, hadden we moeten zoeken naar een accountantskantoor met vestigingen in Nederland en in Amerika.”

Chris Timman: “Als Sustainable Danceclub verder groeit, wordt het op een gegeven moment te groot voor ons kantoor. Dan zal je mij echt niet horen klagen dat ik een klant kwijt ben. De kick is om een bedrijf te zien groeien. En de relatie met Michel blijft toch wel bestaan.”

Hoe zien jullie de toekomst?

Chris Timman: “Sustainable Danceclub kan nog alle kanten op. Het product is op heel wat meer plekken in te zetten dan alleen in disco's. Het gaat er nu om alle mogelijkheden te benutten. Dat moet je alleen wel stapsgewijs doen, anders verlies je de focus.”

Michel Smit: “Ik zie inderdaad veel potentie in nieuwe markten. Onder de naam Energy Floors brengen we vloeren op de markt voor gebruik in luchthavens, op beurzen of in parkeergarages. Overal waar vloeren intensief gebruikt worden. Hiermee kunnen we een echte bijdrage leveren aan de verduurzaming van zulke plekken. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een deal met de Russian Railway Company.”

We willen ten slotte ook niet onze eigen concurrent zijn

Jullie zijn internationaal actief, waarom eigenlijk?

Michel Smit: “Dat is gedeeltelijk zo gegroeid. Maar het is ook bewust, duurzaamheid is nu eenmaal een mondiaal issue. En of ik nu zaken doe in Rotterdam of in Beijing, het gaat altijd om hetzelfde: kom je eruit met je klant? Als je internationaal handelt, kan het administratief of fiscaal soms wat moelijker zijn. Als ik vragen heb, stuur ik meestal Chris een korte email. Vaak krijg ik direct antwoord.”

Zijn zwakke punt is dat hij dingen soms te positief ziet

Maar daar hebben de meeste ondernemers last van. Wat vinden jullie van elkaar? Michel Smit: “Wat me erg bevalt aan Chris is dat hij snel reageert. Hij is altijd benaderbaar. En hij is duidelijk in zijn antwoorden. Soms zijn dat niet de antwoorden waar je op gehoopt had, maar ze zijn duidelijk en eerlijk. Hij denkt goed mee en snapt waar we mee bezig zijn.”

Chris Timman: “Michel is een goede netwerker en sterke onderhandelaar. Als hij iets wil, dan krijgt hij het altijd wel voor elkaar. Hij is rechtdoorzee en gemakkelijk in de omgang. Zijn zwakke punt is dat hij dingen soms te positief ziet. Maar daar hebben de meeste ondernemers last van.”

Wat speelt er op dit moment?

Chris Timman: “We zitten nu in een spannende tijd. Een van de aandeelhouders is failliet. De curator die de failliete boedel beheert, wil nu snel zijn aandelen in het bedrijf verkopen. Sustainable Danceclub moet een nieuwe investeerder vinden of de andere aandeelhouders moeten de aandelen overkopen.

Wat is de beste manier om dit te regelen? Wat is een goede prijs voor de aandelen? De aandeelhouders staan borg voor de lening bij de bank. Maar wat doet de bank nu met de borgstelling van de failliete aandeelhouder? Vakinhoudelijk is dit erg interessant.”

Beslisser en accountant

  

Beslisser - Michel Smit (rechts):

Studeerde ooit Bouwkunde in Delft. Startte in 2000 met drie vrienden Off Corso in Rotterdam, een toonaangevend creatief platform in de oude Corso-bioscoop. Was de initiator achter vele projecten in de Maasstad, waaronder de duurzame verbouwing van poppodium Watt.

Accountant - Chris Timman (links):

Begon ooit als machinebankwerker. Werkte zestien jaar voor een middelgroot accountantskantoor. Volgde de lange route naar de accountantstitel, van meao en mbo via SPD en avondstudies. Behaalde zijn AA-titel in 2004 en startte met een partner zijn eigen accountantskantoor.

sustainablejongens.jpg
energyfloor.jpg

Item delen

Kopieer de link en deel deze via diverse social media kanalen.

Sluiten